فرش ابریشم پشتی باعث ازدواج دو بافنده شد

یک سیستم بسیار غنی و پیچیده از ساقه‌ها و شکوفه‌ها، مزرعه‌ای مخملی و درخشان نیلی را می‌پوشاند که کل آن تحت سلطه یک مدالیون پیچیده است یکی از زیباترین قالی‌های شمال غربی ایرانی، فرش حیوانی است که نیمی از آن در کلیسای جامع کراکوف لهستان و نیمی در موزه هنرهای تزئینی پاریس است از نظر تاریخی مهم‌تر و از نظر زیبایی رقیب هر کدام، بزرگ است.

این فرش ابریشم پشتی به عقیده بسیاری نشان دهنده بهترین دستاورد در کل زمینه طراحی فرش است با این وجود، سایر کارگاه‌های سلطنتی نیز فرش‌های زیبای زیادی تولید می‌کردند.

فرش‌های ابریشمی گران‌قیمت با نقوش فیگور (مانند فرش شکار ابریشم در موزه هنرهای کاربردی اتریش وین) احتمالاً درکاشان ، مرکز ابریشم ایران فرش‌های مدالیون ابریشمی کوچک‌تر نیز در اواخر قرن شانزدهم در آنجا ساخته شد، طرح‌های آن‌ها عمدتاً از سیستم مدالیون اولیه متفاوت بود کارخانجات درباری کاشان نیز قالی‌های ابریشمی با سبک مشخص سلطنتی تولید می‌کرد.

فرش

قالی های متمایز به نام فرش گلدانی (به دلیل وجود گلدان های گل در طرح های آنها) معمولاً ازکرمان این الگو معمولا از چندین سیستم شبکه با شکوفه ها و شاخ و برگ فراوان تشکیل شده است.

بسیاری از این فرش ها به صورت تکه باقی می مانند اما تنها 20 عدد دست نخورده باقی مانده اند که بهترین آنها در موزه ویکتوریا و آلبرت است قالیچه ها ظاهراً صادراتی نبود، بلکه برای بارگاه و مسجد بود.

بافته شده روی یک تار دوتایی جامد، سفتی تخته مانند آنها را صاف روی زمین نگه می دارد.

در ایران هنوز به آنها می گویندفرش های شاه عباس به نام پادشاه به همین نام سبک معمول ایرانی به طور گسترده بر فرش‌های کردستان و قفقاز و همچنین فرش‌های درباری هندی و همچنین گلدوزی‌های بخارا تأثیر گذاشته است.